تست ارتباط و سرعت شبكه اینترنت با دستور Ping

تست ارتباط و سرعت شبکه اینترنت با دستور Ping

این دستورها برای چک کردن وضعیت اتصال در شبکه به کار میرود. به عبارتی دیگر دستور پینگ مهم ترین دستور برای عیب یابی در نخستین مرحله و برای اتصال به شبکه می باشد  دستور PING از پروتکل ICMP و آدرس آیپی برای تایید ارتباط بین دو مکان استفاد می کند .

اینترنت پرسرعت آسیاتک گیلان

اینترنت پرسرعت آسیاتک گیلان

در دستور پینگ با ارسال بسته های درخواست از مبدا به مقصد و انتظار برای پاسخ ICMP کارش را انجام می دهد. در این فرایند زمان رفت و برگشت اندازه گیری می شود و  بسته های گم شده ثبت می شوند.

مثال ساده تر: روی یک کوه هستید و مقابل تان نیز یک کوه هست. هنگامی که فریاد میزنید مدت زمانی طول می کشد تا صدا به کوه مقابل رفته و نتایج آن بازگردد که به این عمل نیز پژواک گویند؛حال دستور پینگ نیز به همین صورت است و نتایج این رفت را اعلام میکند.

در اینجا میخواهیم با دستور پینگ بر فرض مثال سرعت ارسال و دریافت یک بسته اطلاعات از کامپیوتر خودمان به سرور www.asiatechgilan.ir را متوجه بشویم. برای این منظور لازم است در محیط Run  عبارت CMD را تایپ کرده و OK نمایید

توجه : راحت ترین راه برای باز کردن پنجره Run در هر نوع ویندوز  استفاده از دکمه  ویندور (کنار کلید Alt) و  دکمه R روی صفحه کلید است که باید بصورت هم زمان فشار داده شود

پنجره RUN

پنجره RUN

در محیط Run  عبارت CMD را تایپ کرده و OK نمایید پنجره سیاه رنگ cmd برای شما باز می شود در خط فرمان این دستور را لطفا تایپ نمایید

ping www.google.com

یا

ping 8.8.8.8

تفاوتی با یکدیگر ندارند رایج ترین آدرس ها برای چک کردن ارتباط سیستم با شبکه اینترنت آدرس آی پی ۸٫۸٫۸٫۸ و  ۴٫۲٫۲٫۴ می باشد این ها IP سرورهایی هستند که  همیشه به صورت Online هستند برای تست ارتباط با اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند؛ یعنی کسی که می خواهد ارتباط سیستم خود را با اینترنت چک کند ابتدا ارتباط سیستم را با این IP ها تست می کند

۴٫۲٫۲٫۱
۴٫۲٫۲٫۲
۴٫۲٫۲٫۳
۴٫۲٫۲٫۴
همه برای شرکت SUN بود
و
۸٫۸٫۸٫۸
۸٫۸٫۴٫۴
برای شرکت گوگل است

این سرورها سرویس DNS می دهند. یعنی تبدیل IP به اسم و برعکس.

پنجره سیاه رنگ cmd

پنجره سیاه رنگ cmd

در صورتیکه ارتباط شما با شبکه اینترنت برقرار باشدچهار خط پاسخ Reply را دریافت خواهید کرد و در غیر این صورت به پیغام Time out  مواجهه خواهید شد با این وضعیت باید دلیل عدم ارتباط را که ممکن است ناشی از مشکلات کارت شبکه و یا لینک فیزیکی شبکه باشد را بیابید.

حال به شرح  پیغام ها که ممکن است با آنها روبه رو شوید و معنایشان  خواهیم پرداخت.

: Bad IP address

آدرس IP به اشتباه در خط فرمان نوشته شده است. ممکن است نقطه های بین مقادیر دسیمال جا افتاده باشند و یا اعداد به اشتباه تایپ شده و در رنج مورد نظر (۰-۲۵۵) نباشند.

راه حل: IP وارد شده را دوباره بررسی کنید.

: TTL expired during reassembly

مقدار TTL معرف ماکسیمم گامهایی است که یک بسته می تواند بردارد تا به مقصد نهایی برسد. در صورتی که این تعداد گام برداشته شود اما بسته مقصدش را پیدا نکند از شبکه حذف می شود. در واقع این عدد تعداد حد اکثر روترهایی است که یک بسته در طول مسیرش به مقصد نهایی می تواند از آنها گذر کند. پس اگر با این پیغام خطا رو برو شدید به این معناست که مقدار TTL شما برای رسیدن به کامپیوتر مقصد از حد انتظار کمتر است.

راه حل: برای حل این مشکل به همراه دستور Ping از پارامتر  i- استفاده کنید تا مقدار TTL افزایش داده شود.

 :TTL expired in transit

این پیغام نیز مانند پیغام قبلی بیانگر مقدار کم TTL می باشد و به همان روش قبل حل می شود.

: No resources

این پیغام کاملاً واضح است و در بیشتر موارد به علت کم آوردن حافظه RAM نمایش داده می شود.

راه حل: تعدادی از برنامه هایی که نیاز ندارید را ببندید و دوباره تلاش کنید. اگر باز هم کار نکرد، کامپیوترتان را ریبوت کنید. بعد از این کار مشکل برطرف می شود.

: request timed out

وقتی از کامپیوترتان یک کامپیوتر راه دور را پینگ می کنید و پاسخی دریافت نمی کنید، این پیغام را مشاهده می کنید. به عبارت دیگر پیغام خطای “زمان درخواست پایان رسیده است” می گوید که زمان فرمان پینگ به پایان رسیده است، چرا که هیچ پاسخی از  مقصد وجود ندارد. دلایل زیادی از قبیل مشکلات مربوط به اتصال به شبکه، مسدود بودن مسیر توسط فایروال و غیره وجود دارند که می توانند باعث نمایش این پیغام شوند.

راه حل:

برای حل مشکل تمام شدن زمان درخواست مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- هاست محلی را پینگ کنید: اولین گام برای حل این مشکل پینگ کردن هاست محلی و بررسی پیغام دریافتی از آن می باشد.

۲٫ با توجه به اینکه هدف ما چک شبکه اینترنت است نه شبکه داخلی ممکن است مرکز مخابراتی شما دچار پکت لاس شده باشد

 

اینها مواردی بودن که امکان برخورد با آنها بیشتر است… در صورتیکه که با پیغام خطای دیگری روبه رو شدید، در بخش کامنت ها آن را مطرح کنید تا سپیداکس آن را در همین بخش اضافه کند.

 

۳۳۳۴۵۳۰۴
۳۳۳۴۶۰۷۸
۳۳۲۴۲۳۷۷
info@asiatechgilan.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *